Naar hoofdinhoud Naar footer

Digitale dagbesteding bij Ophovenerhof

Vanwege de corona-uitbraak moest ook zorgboerderij Ophovenerhof maatregelen treffen rond de veiligheid en gezondheid van de deelnemers. Dat betekende dat deelnemers geen gebruik meer mochten maken van de dagbesteding en noodgedwongen bij ouders, verzorgers of in de woonvorm moesten verblijven. In één klap was het ‘ouderwetse’ samen werken, handjes geven en gezellig met elkaar kletsen niet normaal meer. Het team vertelt hoe ze daarmee omgingen.

Wat kon en mocht dan nog wel? Konden wij dagbesteding op afstand bieden? Ja, natuurlijk konden we dat! Wat heb je daarvoor nodig? Een internetverbinding, een computer of laptop, een e-mailadres en eventueel een smartphone met Whatsapp. Daarmee kwamen we al een heel eind. 

Thuiswerkteam voor digitale dagbesteding

Om de digitale dagbesteding in goede banen te leiden werd er een thuiswerkteam samengesteld. Want we moesten opeens heel innovatief gaan handelen en dingen doen die normaal gesproken best ver van ons bedje staan. We verdiepten ons in digitale mogelijkheden waar we normaal gesproken niets mee te maken hadden.

Begeleiders werden vloggers

We startten een YouTubekanaal: Ophovenerhof #samenthuis. En vonden een aantal begeleiders bereid om een activiteit te filmen. Vrijwillig gingen ze aan de slag als vlogger, influencer, entertainer of hoe je het ook mag noemen. Zo werden er kook-, dans-, beweeg- en knutselfilmpjes gemaakt. Uit je comfortzone getrokken worden en het achteraf ook nog zo leuk vinden, dat is toch super? Ook maakten we een besloten Facebookpagina aan. 

Weekschema deelnemers tijdens corona

Om de deelnemers elke dag iets te kunnen bieden stelden we een weekschema op. Dat zag er zo uit:

Alle deelnemers krijgen een mail waarin meerdere linkjes staan die verwijzen naar online puzzels, spelletjes, woordzoekers en knutselfilmpjes. 

Een voorbeeld van zo'n filmpje, waarin wordt uitgelegd hoe je een kaartje vouwt, is te zien via de link.

Op deze dag werd er via WhatsApp gebeeldbeld. De deelnemers waren verdeeld over WhatsAppgroepjes. Doordat er meerdere appgroepjes waren was er een tijdsplanning gemaakt. Zo wist iedereen hoe laat er gebeld ging worden. Er werd veel gekletst over ditjes en datjes, en een rondleiding gegeven door de boerderij. Zo konden de deelnemers een glimp opvangen van de dieren, de moestuin, de keuken en de winkel.

Op woensdag stuurden we een mail met een filmpje waarin twee begeleiders van de boerderij een dans- of beweegact hadden opgenomen. Een voorbeeld van zo'n filmpje is te bekijken via de link.

Via de gemaakte appgroepjes werd er een spel gedaan. Bijvoorbeeld online Bingo of Ganzenbord. Natuurlijk kregen de winnaars dan door ons een prijs thuisbezorgd.

In de mailbox ontvingen de deelnemers een kookfilmpje. Dit filmpje was ook weer door ons opgenomen. Koken was toch wel de favoriet! En wat leuk dat je de resultaten achteraf te zien kreeg via Facebook.

Een voorbeeld van zo'n filmpje waarin goulash wordt gemaakt, is te bekijken via de link. 

Speciale dagen tóch vieren

Tijdens Pasen maakten we voor iedere deelnemer een tasje met daarin allerlei leuke spulletjes en lekkernijen. Dit was persoonlijk en met gepaste afstand afgegeven aan de deur bij de deelnemers. Zo deden we dit ook op Koningsdag en op die dag het tasje voorzien van een lintje dat de deelnemers konden opspelden. Want iedereen verdiende in deze rare tijd toch een lintje? 

Over Begeleiding à la carte

Deze aanpak is ontwikkeld in het vernieuwingstraject Begeleiding à la carte van Volwaardig leven [2019-2021] van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zorgaanbieders werkten aan hun eigen aanpak voor vernieuwing van persoonsgerichte zorg in de gehandicaptensector.

Lees meer

Deel deze pagina via:

Contactpersonen